Eerste paar dagen - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Martijn Rutten - WaarBenJij.nu Eerste paar dagen - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Martijn Rutten - WaarBenJij.nu

Eerste paar dagen

Blijf op de hoogte en volg Martijn

21 September 2014 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Hallo allemaal! Hier dan mijn eerste reisverslag; ik zag altijd dat anderen dit ook deden bij een uitwisseling of stage in het buitenland dus ik dacht dat dat ook wel een goed idee voor mij zou zijn om te doen.

Zoals de meesten van jullie wel al weten - ik heb jullie hierover immers (waarschijnlijk tot vervelens toe) al voor enkele weken lastiggevallen via allerlei sociale media - ben ik afgelopen dinsdag vertrokken. We zouden met de auto gaan, omdat we zo meer spullen mee konden nemen en we ook minder aan tijd gebonden zouden zijn. We (mijn ouders en ik) vertrokken iets na half 8 met de achterklep bijna vol met spullen om naar een oom te gaan, die vanaf Veldhoven naar Londen zou rijden. De reis verliep uitstekend (bij een pauze in België klapte bij een vrachtwagen die op de snelweg reed een band en dat maakte blijkbaar veel lawaai; ik zat toen echter net op het toilet) en het was ook bijzonder om weer (voor de derde keer) met de Eurotunnel de oversteek te maken van Calais naar Dover. Eenmaal in Londen aangekomen kwamen we erachter hoe het is om in het Londense verkeer jezelf voort te bewegen, en zowel mijn ouders als ikzelf hadden enorme bewondering voor hoe mijn oom dit deed. Eenmaal aangekomen bij de locatie (een Hall of Residence, accommodatie geregeld via de universiteit) pakten we alle spullen uit en hebben we mijn kamer (die minder klein was dan ik had gedacht) een beetje 'ingericht'. Even later kregen we een boete omdat de auto blijkbaar op een plek voor vergunninghouders stond, dit was dan wel weer wat minder. Hierna zijn we wat gaan eten in een pub/restaurantje, en daarna gingen we weer terug naar mijn kamer, waar ik tot ziens heb gezegd tegen mijn oom en ouders. Tot zover de nogal uitgebreide beschrijving van dag 1, de andere dagen zal ik wat korter doen, afhankelijk ook van wat er gebeurd is.

Woensdagochtend heb ik op mijn kamer ontbeten (officieel mag je geen eten bewaren op je kamer, geloof ik, maar we hebben wel een koelkastje...) en beetje op mijn kamer gezeten, omdat ik vanzelfsprekend nog niemand kende. Ook op mijn gang (4e verdieping) was het nog vrij rustig. Komende maandag zijn nl. pas de eerste officiële activiteiten van de universiteit (de introductie) en pas maandag de 29e beginnen de lessen, dus er waren nog niet veel studenten aanwezig. De accommodatie waar ik zit is voorzien van catering, wat wil zeggen dat we voor ontbijt en diner naar een andere Hall of Residence met een eetzaal kunnen gaan (op 2 min. lopen). Die avond liep ik daarheen en ook twee andere studenten van mijn accommodatie liepen daarheen, en toen we bij de eetzaal aankwamen kwam ik erachter dat de jongen Nederlands was (23 jaar uit Leiden) en het meisje Spaans; de eerste vrienden waren gemaakt. Toen we aan tafel gingen zitten bleken zij al andere vrienden gemaakt te hebben, dus dat maakte het voor mij ook makkelijker om contact te leggen met veel mensen (iedereen weet hoe verlegen ik ben en ik was dan ook nogal zenuwachtig van tevoren over het leren kennen van mensen, maar achteraf bleek het dus wel mee te vallen). Het bleken allemaal internationale studenten te zijn (uit NL, de VS, Spanje, Duitsland, Hongarije) en de meesten van hen zijn ook op uitwisseling; enkelen zijn hier als eerstejaars om de volledige opleiding hier te volgen. Na het eten zijn we met de groep bier gaan halen bij de lokale Tesco en we hebben die avond lekker in een gemeenschappelijke keuken van de 1e verdieping gedronken, gekletst, gelachen etc.

De dag erna heb ik ook voor het eerst ontbeten in de eetzaal, de keuze bestond uit een typisch Engels ontbijt en een continentale versie; ik koos de laatste. Het proberen van het Engels ontbijt stel ik nog maar uit tot een later moment. Veel heb ik die middag verder niet gedaan, ik heb vooral wat (praktische) zaken m.b.t. de universiteit uitgezocht. De avond verliep hetzelfde als die van de dag ervoor; eten in de eetzaal en daarna hangen in de keuken. Het eten is overigens oke, sommigen klaagden er nogal over maar ik vond het wel goed te eten (al is lekker ook wel weer wat anders, meestal......)

Vrijdag was de dag waarop ik me officieel zou kunnen inschrijven bij de universiteit (UCL), hiervoor ben ik met enkele anderen van de groep mensen die ik heb leren kennen naar de campus gelopen en hebben daar ons officiële bewijs van inschrijving gekregen en ook onze studentenkaart. Die middag zijn we met de groep wat van de stad gaan verkennen en hebben we onder andere The National Gallery en het plein ervoor bezocht. Daarna splitste de groep uiteen; de ene groep ging naar o.a. de Big Ben en The London Eye (het reuzenrad), de andere (met mijzelf) ging lunchen in een restaurant, we hadden nogal honger namelijk. Daarna is onze groep met de metro (Tube) teruggegaan naar de Hall, voor mij was dit de eerste keer tijdens mijn verblijf hier. In de avond heb ik verder niet te veel gedaan; komende week zijn er elke avonden flinke feesten en ik hoef nu ook weer niet elke avond te drinken, en ik was ook nog niet volledig hersteld van een verkoudheid. De zon staat 's middags op mijn raam en het is lastig om mijn kamer dan af te laten koelen - wat het slapen niet makkelijker maakt - dus ik had mijn slaap wel even nodig, net zoals zaterdag.

Zaterdag, gisteren, was de dag waarop allerlei studenten (voornamelijk eerstejaars) uit het Verenigd Koninkrijk aankwamen, en een boel van hen zitten zo te horen ook bij mij op de gang. Ik heb nog geen kennis met ze gemaakt, omdat ze gisteren nogal luidruchtig waren in de avond en ook al vrij vroeg dronken bleken te zijn (zo te horen rond een uur of 8/9 al) - niet iedereen natuurlijk - en vanochtend sommigen er ook niet al te fris uitzagen als ik eens iemand tegenkwam. Gisteren was er ook een activiteit van de opleiding waar we de uitwisseling mee hebben. Dertig studenten konden zich hiervoor inschrijven en ik was er een van, net zoals iemand anders van mijn opleiding in Maastricht die ook hier op uitwisseling is. We bezochten een museum (The Hunterian Museum) met een uitgebreide collectie van allerlei organen, delen van lichamen en apparaten van allerlei dieren en takken van wetenschap. Het was erg interessant en zeker voor de eerstejaars-studenten was het een manier om kennis te maken met het academisch denken, en dan met name de kritische manier van denken. Ook heb ik hier weer wat nieuwe mensen gesproken en gemeenschappelijke interesses ontdekt. Daarna was er een praatje van een klein uur op de campus voor studenten die op uitwisseling zijn waarbij we van wat praktische informatie werden voorzien. Verder heb ik die dag ook maar rustig gedaan met het oog op komende week.

Vandaag heb ik eindelijk eens goed en lang kunnen slapen en verder heb ik de sport een beetje gevolgd (natuurlijk de klassieker Feyenoord-Ajax en PSV, en het begin van het WK wielrennen). Vanavond hadden we ook een introductiepraatje van de staf van de accommodatie over allerlei praktische zaken. Sommigen gingen vanavond weer drinken en naar een feest in de stad, maar hier doe ik zelf niet aan mee. Morgen begint nl. de introductieweek die ik hierboven al genoemd heb en ik moet om 10.00 aanwezig zijn, en het liefst wil ik een beetje fris beginnen. Ook komende week zullen er elke avond meerdere feesten zijn met meerdere duizenden studenten per feest, en hier moet ik natuurlijk wel voldoende energie en mentale fitheid voor hebben.

Hopelijk heb ik jullie zo een beetje bijgepraat, en excuses voor het nogal uitgebreide verhaal. Morgen begint dus de introductieweek en ik kijk er erg naaruit! Groetjes uit Londen aan iedereen!!

  • 21 September 2014 - 22:55

    Marry En Jaap:

    Super leuk verslag Martijn. Heel leuk dat je dit doe en dat we op deze manier mee kunnen leven met jou tijd in Londen. Wij vragen ons wel af, blijf er tijd over om te studeren met al dat gefeest.
    Maar jou kennenden zal jij daar wel tijd voor hebben. En blijf je met beide benen op de grond staan. Succes deze week. Groetjes Jaap en Marry.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

3e-jaars student UCM (University College Maastricht), momenteel in London voor een semester (16 sep t/m 5 jan) als onderdeel van het Study Abroad programma van UCM

Actief sinds 21 Sept. 2014
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 2300

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 05 Januari 2015

Semester Abroad at UCL

Landen bezocht: