Derde week - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Martijn Rutten - WaarBenJij.nu Derde week - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Martijn Rutten - WaarBenJij.nu

Derde week

Blijf op de hoogte en volg Martijn

05 Oktober 2014 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Hallo allemaal,

De derde week zit erop, weer tijd voor een overzichtje.

Afgelopen week waren mijn eerste lessen, en het begon voor mij op de maandag met een college van één uur voor het vak Energy Systems (energie-systemen), waarin op allerlei aspecten (economisch, politiek, (milieu)technisch, etc.) naar het concept 'energie' wordt gekeken. Het was een goed gevoel om eindelijk te kunnen beginnen met iets serieus na ongeveer 3 maanden niet echt bezig te zijn geweest, en het was meteen ook een erg interessant college.

Dinsdag had ik mijn tweede college, nu een van twee uur voor het vak Genes to Disease, wat kijkt naar hoe genen (in DNA) tot ziektes kunnen leiden, en dan met name ziektes die met neuronen te maken hebben (Alzheimer, Parkinson, Huntington, ALS). Ook dit was weer een erg interessant college, met ook vanwege het feit dat dit echt binnen mijn vakgebied past waar ik ook in Maastricht mee bezig ben. Die avond had ik eigenlijk naar een feest willen gaan, maar omdat de meesten anderen hier geen zin in hadden heb ik dat dus niet gedaan.

Woensdag weer een college van twee uur, nu voor het vak 'Science Meets Religion in the Global Community', dat kijkt naar de relatie tussen wetenschap en religie op allerlei aspecten. Meteen werd de nadruk gelegd op het feit dat deze twee niet in conflict zijn met elkaar, maar dat de relatie veel complexer is. Ook dit college zette me weer goed aan het denken. In de avond probeerden we naar een feest te gaan, alleen net toen wij aankwamen werd de entreeprijs verhoogd van 3 naar 10 pond en dat vonden we toch wat te veel, waarna we weer teruggingen naar onze accommodatie.

Donderdag dan mijn vierde vak, een college van 3 uur om 9 uur 's ochtends (wel met pauzes ertussen, maar dan was het nog af en toe moeilijk om volledig geconcentreerd te blijven): Advanced Molecular Mechanisms of Protein Regulatory Networks, dat kijkt naar hoe (de productie van) eiwitten wordt gereguleerd door geavanceerde moleculaire mechanismen. Dit past natuurlijk weer goed in mijn vakgebied en, ondanks dat het soms lastig was om de aandacht erbij te houden, ook dit college was weer interessant en van een hoog niveau. Later die dag had ik mijn tweede college voor Energy Systems en ook een seminar/tutorial voor Science Meets Religion; omdat ik nog niet in de online leeromgeving kon voor dit vak had ik het leeswerk nog niet kunnen voltooien. Wel kwam er een mooie discussie op gang tussen studenten over persoonlijke visies op de relatie tussen wetenschap en religie in het algemeen.

Vrijdag dan: weer een college van twee uur voor Genes to Disease; dit keer wist ik van de inhoud al veel af vanwege een eerder vak op UCM in Maastricht, maar dit maakte het college niet minder interessant. Later die dag, in de middag, had ik een tutorial voor Energy Systems; officieel zouden hier ongeveer 15 studenten moeten zijn, maar omdat er ook een andere tutorial is (op donderdag) waren er nu maar 5 studenten. Dit maakte het wel wat rustiger en makkelijker om door de stof heen te gaan uiteraard.

Verder is er buiten die zaken niet veel gebeurd naast wat tijd doorbrengen met vrienden in de gemeenschappelijke keuken van accommodatie en zaterdagavond zijn we weer naar de Karaoke-avond gegaan in een van de bars van UCL. Vandaag ben ik maar eens met voorbereidingen voor mijn colleges begonnen (colleges van afgelopen week nog eens doorgenomen, leeswerk mee gestart etc.).

Tot zover de update. Mochten jullie vragen hebben over iets, dat kan natuurlijk hieronder of gewoon op Facebook bijv. Tot volgende week!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

3e-jaars student UCM (University College Maastricht), momenteel in London voor een semester (16 sep t/m 5 jan) als onderdeel van het Study Abroad programma van UCM

Actief sinds 21 Sept. 2014
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 2297

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 05 Januari 2015

Semester Abroad at UCL

Landen bezocht: